Nyhetsarkiv for Aktuelt

Når det pumpes vann ned i undergrunnen for å øke produksjonen av olje, gass eller jordvarme, kan det oppstå menneskeskapte jordskjelv, også etter at pumpingen har stoppet. Nå har forskere funnet ut hvorfor.
Han hadde ikkje gjort noko gale, torsken som vart bura inne på sjøbotnen utanfor Bergen. Han skulle tvert imot hjelpe oss til å finne ut korleis miljøgifter påverkar livet i havet.
Den norske diplomaten Marianne Loe var med I FN da avtalen om bærekraftsmålene ble vedtatt. I sin åpningstale på Bergen Summer Research School 2019, fortalte hun om sine personlige erfaringer med prosessen til stor begeistring fra deltakerne på forskersommerskolen.
Sol- og vindkraft krever nye metoder for lagring av overskuddsenergi. En løsning er å omdanne elektrisitet til hydrogen og lagre den under bakken, mener UiB-professor Martin Fernø, som har vært med på et av verdens aller første forsøk med denne teknologien.
UiB-professor Guri Rørtveit leder en ny studie som skal kartlegge senfølger av campylobacter-epidemien på Askøy.
Rekrutteringen av unge forskere med middelalderen som fagfelt er godt nytt for forskningsmiljøet ved UiB. Elleve ph.d.-kandidater var nylig samlet for å knytte kontakter på tvers.
Campylobacter-bakterien er påvist i et drikkevann på Askøy. Mange har blitt syke, og man mistenker dødsfall på grunn av forurensningen. Vi har spurt infeksjonsekspert professor Nina Langeland om denne bakterien.
David Carroll saksøkte Cambridge Analytica og vann. No kjem professoren som fekk Facebook til å vakle til MCB Future Week i Bergen. Han ber nordmenn om å vakne.
Gratulerer til dei vel 400 bachelorstudentane og nær 200 masterstudentane som har blitt ekte samfunnsvitarar! Alle har fullført graden sin ved SV-fakultetet høsten 2018 og våren 2019!
Professor Nils Erik Gilhus ved Klinisk institutt 1 er kåret til ekspert nummer én i verden innen en type autoimmun muskelsykdom av det amerikanske rangeringsnettstedet Expertscape.
I mai ble det kjent at WHO for første gang anerkjenner utbrenthet som en diagnose. – Å være utbrent er som å kjøre videre selv om batteriet er tomt. Gjerne i måneder eller år, sier førsteamanuensis i klinisk psykologi Aslak Hjeltnes.
Det er ingen motsetning mellom å hoppe på trampoline på "Newton" og beskrive relativitetsteorien i det konservative tidsskriftet Minerva, mener fysiker Inga Strümke. Nå verdsettes innsatsen med Den store formidlingsprisen for 2019.
– Vi ble overrasket over å finne ut at dyregruppen er dobbelt så gammel som vi hittil har trodd, sier Steffen Roth fra Universitetsmuseet i Bergen.
Programleder Samuel Massie og bestefaren Arne Ulvolden fra TV2-serien "Samuel og bestefar" blir medforskere i forskningsprosjektet BetterAge, ledet av UiB-professor Bettina Husebø ved SEFAS.