Det medisinske fakultet

Nyhetsarkiv for Det medisinske fakultet

Sammen med flere forskerkolleger har ernæringsforsker Oddrun Gudbrandsen ved Senter for ernæring undersøkt hva som er den beste måten å tilberede fisk på.
MOBID-2 smerteskala hjelper helsepersonell med å kartlegge smerte hos personer med demens.
Scandinavian Journal of Primary Health Care tildelte sin "Paper of the Year"-pris til forskningsgruppe for samfunnsfarmasi
Forskningsgruppen rundt Karl Johan Tronstad ved Institutt for biomedisin har fått innvilget 9,5 millioner til å undersøke årsaker av kronisk utmattelsessyndrom, eller myalgisk encefalopati CFS/ME.
Oppdrettslaks har vært forbundet med miljøgifter og negative helsekonsekvenser som diabetes 2 blant folk i faresonen. Nå har UiB-forskere funnet at overvektige med fordel kan spise denne type fisk.
Jeg vet av egen erfaring hva som fungerer og hva som mangler i tilbudet til alzheimersyke. Dette må komme til nytte.
Giardiagruppen er tildelt forsknings- og innovasjonsprisen for 2017 av Bergen kommune.
I Vaksdal skal personer med demens og deres pårørende selv være med på å forme det fremtidige demenstilbudet. Prosjektet er i samarbeid med SEFAS.
Dronning Sonja følger helseforskningens anbefalinger til punkt og prikke: Hun er kreativ, aktiv, nysgjerrig og interessert.
I en kommentar til Dagens Medisin sier kreftlege og professor Per Eystein Lønning at han er usikker på dataene fra den store brystkreftstudien som ble sluppet på ASCO mandag.
I følge Dagens Medisin var forventingene til den svært store brystkreftstudien Aphinity høye. Men resultatene vekker ikke stor begeistring blant leger og forskere.i
Postdoktor Inger Marie Løes ved Mohn Kreftforskningslaboratorium er tildelt prisen for årets ph.d.-arbeid ved Det medisinsk-odontologiske fakultet for 2016. Prisen deles ut torsdag 8. juni. Vi gratulerer!