Det medisinske fakultet

Nyhetsarkiv for Det medisinske fakultet

Basert på 100 millioner norske resepter har forskere ved Universitetet i Bergen funnet at astmamedisin halverer risikoen for Parkinsons sykdom. Studien er publisert i Science.
Tony Elvegaard reiste på utveksling til Aarhus i Danmark i sitt sjuende semester i medisin. Der fikk han et lite pusterom fra Norge, nye og spennende opplevelser - og noen språkutfordringer.
Artikkel i Tannlegeforeningens Tidende om masterstudenter fra Institutt for klinisk odontologi.
I FN-undersøkelsen World Happiness Report nylig ble Norge kåret til verdens lykkeligste land. Men ikke alle har det like bra. Mange sliter med ensomhet, angst og dårlig helse. Noen dør fra oss alt for tidlig. Er det mulig å gjøre landet vårt enda bedre – særlig for dem som sliter?
John F. Kennedy hadde en slik sykdom. Nå skal K.G Jebsen senter for autoimmune sykdommer forske på lidelser som rammer stadig flere nordmenn.
Development of novel anticancer and cardioprotective agents that target prohibitins and the translation initiation factor eIF4a
Samarbeid mellom Senter for Farmasi i Bergen og Farmasøytisk Institutt i Oslo bringer kreftforskningen fremover
Johannes Maria Fischer er stipendiat ved Institutt for klinisk odontologi. Etter flere år som tannlege i Nord-Norge og på Vestlandet forsker han nå på kjeveleddaffeksjon hos barn med barneleddgikt.