Det medisinske fakultet

Nyhetsarkiv for Det medisinske fakultet

Webinar: Mandag 20.09.21 Kl.12:00-13:00 Foredragsholder: Professor Sabine Oertelt-Prigione ved Radboud Medical Center, Nijmegen i Nederland og ved Medical Faculty of the University of Bielefeld, Germany
Pandemien er fortsatt med oss, og våre forskere jobber med mange spennende tematikker på tvers av fagfelt. Gjennom våren fortsetter vi med Pandemifrokost der du kan høre om pågående prosjekter, møte gode kolleger og komme med dine tanker og ideer.
Seks personer ved Institutt for global helse og samfunnsmedisin kan nå smykke seg med tittelen «merittert underviser».
Prof. Meg Veruki fra forskningsgruppen Retinal Microcircuits har blitt valgt til "Toppliste" over utmerkede kvinner innen forskning på syn og oftamologi.
Elisabeth Thomassen har delt sin historie om kampen mot kreften med BA sine lesere. Mens behandlingen på Haukeland holder kreften i sjakk, så drømmer hun om behandling i USA. Behandler, overlege Hans Petter Eikesdal, mener det er fornuftig at pasienter tar avgjørelser om behandling i samråd med sykehuset.
Teresa Risan Haugsgjerd er klinisk ernæringsfysiolog og Postdoktor ved UiB
Ny forsking frå UiB viser at etevanar og seine måltid kan føre til eit hopp i kalorinivået, utan at vekta nødvendigvis går opp. – Vi fann ein tydeleg skilnad i kaloriinntak ut frå når på dagen deltakarane åt, seier forskar Cathrine Horn.
En ny studie fra UiB, FHI og Havforskningsinstituttet viser at inntak av mager fisk kan redusere risikoen for å utvikle diabetes type 2 med 29 prosent.
– Undervisning og forskning er fakultetets viktigste samfunnsoppdrag, sier visedekan Marit Øilo. Fakultetet lyser for andre gang ut en meritteringsordning for fremragende undervisere. Søknadsfrist 1. november.
Det er sjelden med fundamentalt nye oppdagelser i biologi eller medisin. Den nevnte artikkelen er et eksempel på en slik oppdagelse. Funnene i denne studien kan snart bli å finne i standard lærebøker i biokjemi og fysiologi.
Meg Veruki og Espen Hartveit fra Institutt for biomedisin ble kåret til "Visionaries of the Quarter" (kvartalets visjonærer) av European Vision Institute for sommeren 2021.
Gjennom det internasjonale vaksineprosjektet «Inno4Vac» skal Universitetet i Bergen bidra til forskning og innovasjon for å muliggjøre raskere utvikling og produksjon av nye vaksiner.
Ph.d.-studien «Den verdige døden – verdighetsbevarende omsorg for hjemmeboende kreftsyke eldre kvinner» anbefaler et økt fokus på verdighetsbevarende omsorg i utdanning og kommunehelsetjenesten.
Arrangørene bak store sportsarrangement som VM og OL må sikre langt bedre helsebeskyttelse for arbeidsmigranter, mener internasjonale forskere. – De må få tilgang til helsetjenester og trygge arbeidsvilkår, på lik linje med alle andre, sier UiB-forsker Kristine Husøy Onarheim.