Det medisinske fakultet

Nyhetsarkiv for Det medisinske fakultet

En ny studie ved UiB viser god effekt av å behandle pasienter med irritabel tarm med avføring fra en frisk donor. Effekten ser ut til å holde seg i flere år etter behandlingen, hvis den er gjort riktig.
En ny doktorgrad har sett på stress hos pårørende til personer med demens. – Apati hos pasientene er noe av det som stresser de pårørende mest, sier stipendiat Toril Marie Terum.
PhD stipendiat Åse Bjorvatn Sævik er lege og driver Endopodden som er rettet inn mot medisinstudenter. Er du nysgjerrig på hva en podkast er og hvordan den kan brukes, er dette webinaret for deg!
7. juli åpner opptaket til Kvalifiseringsprogrammet for tannleger med utdanning fra land utenfor EU/ EØS og Sveits med studiestart august 2024.
En studie utført blant andre av Kai Triebner ved Klinisk institutt 2 viser at grøntområder virker positivt på både fysiske og psykiske PMS-symptomer.
K.G. Jebsen-senter for genom-rettet kreftterapi ved Universitetet i Bergen får 9 millioner kroner fra stiftelsen til å fortsette sin banebrytende forskning. Det samme gjør senteret for B-cellekreft i Oslo.
Forskningsrådet har tildelt 130 millioner til et nytt senter for hodepineforskning. – Målet er å finne medikamenter som kan ha virkning på hodepinelidelser, sier nestleder Marte-Helene Bjørk, UiB.
– Vi skal være et nødvendig supplement til tannlegeforeningens kurs og tilby etterspurt kompetanseheving for tannleger og øvrig tannhelsepersonell, sa dekan Per Bakke da han klippet åpningssnoren for Bergen etterutdanningssenter for tannhelse.
Senterets juleseminar 2021 ble en flott faglig oppdatering med presentasjoner av juniorforskernes abstrakter fra årets internasjonale web-kongresser og innlegg fra seniorforskerne.
Parkinsonforskningen ledet av professor Charalampos Haris Tzoulis ved Neuro-SysMed-senteret er styrket med til sammen mer enn 35 millioner kroner.
I juni 2022, vil Bergen være vertskap for en EMBO Workshop som fokuserer på biologisk regulering via proteiner, mer spesifikt via enden av proteiner. Dette fremadstormende forskningsfeltet vil samle forskere fra hele verden inkludert mer enn 30 inviterte foredragsholdere.