Det medisinske fakultet

Nyhetsarkiv for Det medisinske fakultet

BERG og Epilepsiforbundet markerte lilladagen.
Ny forsking har vist at lungene våre ikkje er frie for mikroorganismar, slik ein trudde tidlegare. No tyder ein omfattande studie på UiB på at både friske og lungesjuke har eit nesten identisk soppmiljø i lungene.
Målrettet bruk av PARP-hemmende medisin på et tidlig stadium gir effekt ved trippel-negativ brystkreft, viser en ny studie ledet av forskere ved UiB.
Forskning fra Senter for ernæring, Klinisk institutt 1, viser ernæringsstatus blant veganere og omnivore. Jodmangel utpeker seg, særlig blant veganerne.
I en ny og tverrfaglig rapport om antibiotikaresistens tas det til orde for en rekke tiltak som kan bidra til mer riktig bruk av antibiotika, blant annet i primærhelsetjenesten. Ett av forslagene er å utforme egne retningslinjer i kommunale øyeblikkelig hjelp døgnenheter (ØHD).
Ny undersøkelse viser at også unge, hjemmeisolerte med covid-19 har symptomer som utmattelse, hukommelsesvansker og konsentrasjonsproblemer seks måneder etter infeksjonen.
Forskning utført av ADHD-forsker Berit Skretting Solberg viser en sterk sammenheng mellom ADHD hos barn og foreldre. Høyest absolutt risiko hadde sønnene, men høyest relativ risiko hadde døtrene.
Enzymet kan kanskje være nøkkelen til en ny behandling mot soppen som på verdensbasis dreper rundt en million hvert år, mener forskere ved Institutt for biomedisin.
BERG var sterkt representert på Nevrodagene 2021
2020 ble et krevende år for alle, med sosial distansering, karantene og hjemmekontor. Koronapandemien har også påvirket forskningsaktiviteter over hele verden, inkludert Norge. Dette har skapt en massiv forstyrrelse av kliniske studier på tvers av de norske sykehusene.
Onsdag 10. mars møttes UiB og ledelsen i Helse Førde for å diskutere veien videre for den nye studiemodellen Vestlandslegen. – Vi tror Vestlandslegen vil gjøre oss bedre rustet til å rekruttere legespesialister i framtida, sier administrerende direktør Arve Varden i Helse Førde.
"I mitt arbeid blir jeg motivert av utfordringer, og jeg liker å undersøke det som er utenfor det vanlige" sier Salwa Suliman
Fedme hos jenter kan gjøre at de kommer tidligere i puberteten. Slik er det i mindre grad hos gutter, men vekta kan fortsatt påvirke pubertetsalder, viser ny studie.
I Trondheim ble det nylig oppdaget en blanding av brasiliansk, sør-afrikansk og britisk koronavirus. Vi har spurt virusekspert Kristin Greve-Isdahl Mohn om hvordan dette er mulig.
De første kvinnene som gikk inn i legeyrket måtte tåle massiv motstand fra samtidens medisinere og akademia. Johanne Feilberg fra Bergen startet egen praksis i 1896 og regnes som en av landets første kvinnelige legepionerer.
Forskning på PARP-hemmere utført ved Mohn Kreftforsningslaboratorium og KG Jebsen senter for genom-rettet kreftterapi får oppmerksomhet i internasjonal presse etter publisering i Annals of Oncology.
CCBIO startet tidlig med sin forskerskole – CCBIO Research School for Cancer Studies (RSCS) – og denne har hatt en rivende utvikling og utvidelse av kursporteføljen siden starten i 2014. Nå som moderinstituttet Klinisk Institutt 1 har fått et FKB-senter (Forskningssenter for klinisk behandling), Neuro-SysMed, finner CCBIO det naturlig å dele på erfaringene og etablere et potensiale for... Les mer
Vi trenger deltakere til en 16-ukers studie som skal undersøke om inntak av et grovt/fiberrik brød kan gi gunstige helseeffekter.