Det medisinske fakultet

Nyhetsarkiv for Det medisinske fakultet

Flere afrikanske land opplever akutt matmangel og handelsstopp som følge av pandemi og stengte grenser. UiB-student Maïlys Rouillé dro til Vest-Afrika for å gjøre feltarbeid blant fiskehandlere som fikk levebrødet redusert.
Etter lang tids fravær av fysiske konferanser, fikk omsider European Assocition of Faculties of Pharmacy (EAFP) arrangert den årlige konferansen i Malta. FREMFARM-teamet var selvsagt til stede.
I et intervju med journalist Marit Aaby Vebenstad (publisert 28.06.2022 i det onkologiske tidsskriftet Brystkreft) forteller Per Eystein Lønning fra Mohn Kreftforskningslaboratorium om den lovende effekten av Lynparza som monoterapi i behandlingen av trippel negativ brystkreft i forbindelse med den kliniske forskningsstudien Petremac.
Barn med fedme har flere nattlige pustestopp og en forskjøvet døgnrytme sammenlignet med normalvektige. Funnene kommer fram i en delstudie som har sett på adferdsproblemer blant barn med alvorlig fedme.
Sist uke ble den 22. nordiske kongressen for allmennmedisin avholdt i Stavanger. Der mottok Esperanza Diaz fra SAMLET og Pandemisenteret prestisjetung pris for sitt arbeid med innvandrerhelse.
Lepraregisteret i Bergen står på UNESCO verdensarvliste side om side med historiske verk som Anne Franks dagbok og Magna Carta. Nå er det laget replikaer av protokollene som har fått en egen plass i Armauer Hansens Minnerom.
Dagbladet (04.06.2022 (digitalutgave) og 21.06.2022 (papirutgave)) og svenske Expressen (12.06.2022) omtaler en forskningsstudie som er et samarbeid mellom Brystkreftgruppen ved Mohn kreftforskningslaboratorium og Women's Health Initiative (WHI) i USA. Studien beskriver en ny type mekanisme som allerede fra fosterstadiet gir økt risiko for å utvikle alvorlig grad av bryst- og eggstokkreft senere... Les mer
Årets studentkonferanse i Alrek helseklynge ble avviklet 8. juni i år. Det ble en ypperlig anledning for studentene å presentere masteroppgaven sin for publikum.
Mandag 13. juni ble avslutningshøytideligheten for avgangskullene ved Institutt for klinisk odontologi av holdt i universitetets aula.
Semesterets siste arrangement i regi av Pandemisenteret ble en fruktbar diskusjon der blant andre den tidligere legevaktsjefen i Bergen kom med sine innspill basert på kommunens erfaringer gjennom koronapandemien.
Donald Gullbergs forskningsgruppe i matrixbiolog holdt den 9. – 10. juni 2022 sitt andre symposium i matrixbiologi, innenfor rammene av et DIKU-finansiert nettverk (MOTIF: Mechanism og Tissue and Tumor Fibrosis) for student- og personellutveksling i Norge og Nord-Amerika, med fokus på fibrose.
Ønsker du å utvikle ditt eget forskningsprosjekt innenfor et pandemirelatert område? Nå kan du søke ledig stilling som postdoktor for en periode på tre år ved Pandemisenteret.
Institutt for klinisk odontologi gratulerer Iselin Marie Tostrup og Ida G. Fostad så mye med fullført og bestått spesialisteksamen i kjeveortopedi
Masterstudentene i farmasi avsluttet semesteret med OSKE-eksamen.
Institutt for klinisk odontologi gratulerer Margrete Smeby-Lerstad så mye med fullført og bestått spesialisteksamen i oral protetikk 11. juni 2021.
Institutt for klinisk odontologi gratulerer Therese Thoresen og Andreas Skaale Sælen så mye med fullført og bestått spesialisteksamen i oral kirurgi og oral medisin 10. juni 2022
Stipendiat Marit Sandberg har mottatt NOK 300.000 i driftsstøtte til sitt prosjekt om svangerskap og fødsel hos kvinner med medfødte hjertefeil

Sider