Det medisinske fakultet

Nyhetsarkiv for Det medisinske fakultet

Hvor sunne er egentlig mellombarer? Fire ernæringseksperter fra Senter fra ernæring, Åslaug Oddsdatter Matre, Helene Dahl, Vegard Lysne og Anthea Van Parys, testet mellombarer for Bergens Tidende 28. september 2021.
Foredragsholder: Marc Lerchenmueller, Juniorprofessor ved Fakultät für Betriebswirtschaftslehre ved Universität Mannheim, Tyskland, og forsker ved Yale School of Management, USA
To forskingsprosjekt innan globale samfunnsutfordringar har fått midlar til å tilsette Ph.D.-stipendiatar.
Nye forskningsfunn bekrefter tannlegeteori: Pasienter med piercing og tatoveringer er de mest skrekkslagne i tannlegestolen. Artikkel i VG av Silje Kathrine Sviggum
Salwa Suliman er ansatt som forsker ved Institutt for klinisk odontologi. Hun forsker på stamceller og regenerasjon av beinvev ‘Stem Cells and Bone Tissue Engineering"
Sted: Kvinnehelsehuset i Bergen, Sandbrogaten 5, 5.etasje Tidspunkt: Onsdag 10.november klokken 19:00-20:30
En doktorgradsavhandling fra Institutt for klinisk odontologi viser en sammenheng mellom mødres utdanning og barnas tannskader.
Stadig flere krysser landegrensene for å benytte utradisjonelle metoder for å få barn. Onsdag blir problemstillinger knyttet til såkalt «reproduktiv turisme» belyst under konferansen «European Congress on Tropical Medicine and International Health».
I starten av september publiserte svært mange internasjonale helsetidsskrift en lederartikkel der det oppfordres til å stille seg bak kampen for klimaet. Denne uken kan oppropet få 1000 nye underskrifter på en UiB-ledet helsekongress i Bergen.
Sente for internasjonal helse på Universitetet i Bergen er vertar for den 12. europeiske konferansen innan tropemedisin og internasjonal helse (ECTMIH). Det er fyrste gongen denne kongressen finn sted i Norge.
Har personer med tatoveringer eller piercing større frykt for sprøytespisser og injeksjoner enn andre? En ny pilotstudie fra Institutt for klinisk odontologi ved UiB kan tyde på det.
Endokrin medisin er rangert som verdens beste forskningsmiljø for Addison sykdom
Ifølge en internasjonal rangering ligger UiB helt i verdenstoppen på forskning rundt hormonsykdommer og den sjeldne tilstanden Addisions sykdom.
Forskere fra Endokrin medisin har, i samarbeid med israelske forskere, publisert en ny studie om Aires funksjon i mus.
– En stor anerkjennelse av forskning på tvers av ulike fagområder, sier UiB-professoren.
Den indisk-amerikanske immunologen Vijay Kuchroo skal holde den 22. Broegelmann-forelesningen 15. oktober. Kuchroo skal forelese om immunsystemets betydning relatert til moderne kreftbehandling.
Professor Karl Johan Tronstad ved UiB har ledet en studie hvor de fant endringer i den biokjemiske sammensetningen i blodet til ME-syke. Den støtter en hypotese om at sykdommen fører til svikt i cellens energiomsetning.

Sider